• 28 września 2021

W ciągu ostatnich 12 miesięcy podjęto wiele działań w zakresie recyklingu kubków do kawy. Przyglądamy się programom ograniczającym 2,5 miliarda kubków wysyłanych co roku na wysypiska śmieci.

Kiedy ponad rok temu brytyjskie media zwróciły uwagę na kwestię kubków do kawy nadających się do recyklingu, nastąpił nagły przypływ aktywności w branży, mający na celu rozwiązanie tego problemu. Czy było to opracowanie kubków w 100% nadających się do recyklingu, które posiadały wszystkie właściwości barierowe i izolacyjne tradycyjnych kubków, czy też specjalne kosze na śmieci, które zachęcały ludzi do recyklingu, branża w pewnym stopniu przyczyniła się do zmniejszenia liczby 2,5 miliarda kubków trafiających co roku na wysypiska śmieci.

Ale choć blask medialnego reflektora może nieco przygasł, nie widać spadku aktywności - wiele programów, inicjatyw i pomysłów rozwija się, aby rozwiązać ten problem nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale na całym świecie. Od przekształcania ton kubków w zrównoważone opakowania do uproszczenia procesu oddawania zużytych kubków do systemu recyklingu, programy te wprowadzają znaczące zmiany w sposobie, w jaki przemysł kubków do kawy zmienia się z modelu gospodarki liniowej na model gospodarki okrężnej. Oto tylko kilka z nich:

The Cup Fund

Na początku tego roku organizacja charytatywna Hubbub zajmująca się ochroną środowiska ogłosiła uruchomienie The Cup Fund, zupełnie nowej inicjatywy, która przyznaje dotacje na projekty zwiększające recykling kubków papierowych w Wielkiej Brytanii. Wspierany przez Starbucks i finansowany z opłaty 5p dodawanej, gdy klienci zdecydują się na używanie papierowego kubka, The Cup Fund ma na celu wprowadzenie nowych urządzeń do recyklingu, tworzenie nowych partnerstw i zachęcanie do zmiany zachowań w całej Wielkiej Brytanii.

"Bycie częścią tych inicjatyw pozwoli nam dać większej liczbie zużytych kubków do kawy drugie życie jako produkty papierowe i opakowaniowe klasy premium"

Po sześciu miesiącach przesiewania przez wiele wniosków o dotacje o wartości od 50 000 do 100 000 funtów, Hubbub ogłosił niedawno 12 zwycięzców inwestycji, które łącznie umożliwią recykling dodatkowych 35 milionów kubków rocznie zbieranych z 12 lokalizacji. Po zebraniu, będą one wysyłane do zakładów recyklingu, takich jak James Cropper's CupCycling facility w Cumbrii, gdzie kubki zostaną przekształcone w nowe produkty papierowe, takie jak opakowania i artykuły papiernicze.

"W naszym zakładzie CupCycling przetworzyliśmy już ponad 100 milionów kubków po kawie, ale mamy możliwość przetworzenia nawet 500 milionów rocznie" - powiedział Richard Burnett, kierownik ds. rozwoju rynku w firmie James Cropper. "Bycie częścią tych inicjatyw umożliwi nam nadanie większej liczbie zużytych kubków po kawie drugiego życia w postaci produktów papierowych i opakowaniowych klasy premium".

Going Dutch

Tymczasem, po drugiej stronie kanału La Manche, firma DS Smith rozszerzyła swój program recyklingu kubków do kawy na kraje Beneluksu. Po wprowadzeniu programu recyklingu w papierni w Kensley w Wielkiej Brytanii, firma zajmująca się opakowaniami była kluczową częścią ogólnokrajowych działań na rzecz recyklingu kubków do kawy, dzięki którym w ciągu ostatnich dwóch lat wskaźnik recyklingu wzrósł z jednego na 400 do zaledwie jednego na 25.

Firma chce teraz powtórzyć ten wynik w Europie - największym rynku osób pijących kawę na świecie - aby rozwiązać problem 4,5 miliarda jednorazowych kubków wyrzucanych obecnie każdego roku w krajach Beneluksu. Podczas udanej próby w De Hoop Mill w Holandii, program poddał recyklingowi ponad 100 000 kubków, a pełne wprowadzenie na rynek spodziewane jest jeszcze w tym roku.

"Jesteśmy dumni, że możemy eksportować naszą udaną formułę recyklingu do Europy" - powiedział Miles Roberts, Dyrektor Generalny Grupy DS Smith. "Potrzebujemy jednak pomocy: naszym największym wyzwaniem pozostaje zdobycie kubków. Wzywamy rządy do ścisłej współpracy z nami w celu rozwiązania problemu dostaw i zapewnienia, że konsumenci będą wrzucać kubki do oddzielnych pojemników na surowce wtórne, wiedząc, że są one poddawane recyklingowi nie tylko w teorii, ale również w praktyce."

Duzi gracze

Oczywiście, wszystkie te działania związane z recyklingiem zależą od tego, czy klienci wrzucają swoje jednorazowe kubki do odpowiednich pojemników i nie dodają ich do ogólnego strumienia odpadów. Jednak wiele kawiarni, sklepów z kawą oraz punktów sprzedaży żywności i napojów wprowadza obecnie specjalne punkty recyklingu w swoich lokalach, aby zachęcić klientów do oddawania kubków do recyklingu.

Podczas gdy cztery z głównych sieci kawiarni (Caffè Nero, Greggs, McDonald's UK i Pret A Manger) przyłączyły się do ogólnokrajowego programu recyklingu kubków, który finansuje zbiórkę kubków na wynos do recyklingu, Pret A Manger poszedł o krok dalej, dodając specjalne punkty recyklingu w 350 swoich sklepach - prawie 90% placówek w Wielkiej Brytanii. Oświadczając, że przyjmą wszystkie kubki po kawie z górnej półki, aktywnie współpracują z firmami zajmującymi się gospodarką odpadami, aby zapewnić, że kubki po kawie są zbierane, przetwarzane i poddawane recyklingowi.

Przed nami jeszcze długa droga, jeśli mamy wywrzeć znaczący wpływ na 7,8 miliona kubków po kawie, które codziennie trafiają na wysypiska lub są spalane, ale te inicjatywy idą w tym kierunku.

Top