• 23 kwietnia 2024

Środowe grudniowe popołudnie jest jak każde inne w Fairbanks na Alasce. Okoliczne ulice są praktycznie puste, ponieważ mieszkańcy schronili się przed zimnem. Na zewnątrz panuje ujemna temperatura 15 stopni, ale w Date-Line Digital Printing - małej firmie, która obsługuje okolicę od ponad 25 lat - zimno jest czymś najdalszym od tego, o czym ktokolwiek myśli. Biznes kwitnie. Lokalne media domagają się wywiadów. Dzwonienie telefonów słychać w tle, jak ludzie dzwonią, aby podziękować firmie za "zmianę społeczności". Co dokładnie się dzieje? Skąd ten cały szum wokół wysokiej jakości drukarni niskonakładowej, położonej nieco ponad 10 mil od Bieguna Północnego? Wszystko zaczęło się od kartki z podziękowaniem.

Kryzys wdzięczności

W 2011 roku współwłaściciel Geoff Welch doświadczył czegoś, co nazywa "kryzysem wdzięczności". "Pięć lat temu zdałem sobie sprawę, że chociaż jestem wdzięczną osobą, to naprawdę kiepsko radzę sobie z okazywaniem tego. W pewnym sensie czułem się, jakbym okradał ludzi. Miałem tak wiele powodów do wdzięczności, ale nie dawałem nic w zamian". Rozpoczął więc osobisty projekt pojednania, ślubując, że przez rok będzie wysyłał do kogoś jedną kartkę z podziękowaniem każdego dnia roboczego. Do końca roku zaprojektował dziesiątki unikalnych kartek z podziękowaniami i wysłał ich prawie 300. "Wyrażanie wdzięczności zmieniło mnie. Wdzięczność zmusiła mnie do spojrzenia poza siebie". Zamiast zatrzymać te dziwaczne kartki z podziękowaniami dla siebie, Geoff zwrócił się do swojego partnera, Travisa Lewisa, w Date-Line Digital Printing z pomysłem: Co by było, gdyby sklep wydrukował kartki i rozdał je za darmo? W ten sposób każdy mieszkaniec Fairbanks mógłby pomóc w szerzeniu wdzięczności.

Narodziło się "Thanks Fairbanks".

Jako właściciele małych firm, obaj po prostu rozmawiali o tej pozornie szalonej propozycji. Żadnych korporacyjnych drabin. Żadnej biurokracji. Po namyśle okazało się, że to wcale nie jest takie szalone. W końcu rozdawanie darmowych kartek z podziękowaniami pasowało do motta Date-Line Digital Printing, które mówi o "wyjątkowo dobrym dbaniu o ludzi". I tak narodziła się akcja "Dzięki Fairbanks". Każdy mieszkaniec Fairbanks mógł się zapisać i otrzymywać trzy nowe kartki z podziękowaniami co trzy miesiące... za darmo. "Miałam dwie obawy. Po pierwsze, co jeśli nikt się nie zapisze? A po drugie, co jeśli wszyscy w Fairbanks się zapiszą?".

Jak projekt obejmujący darmowe kartki z podziękowaniami zmienił nastawienie całej społeczności

Ta druga obawa została złagodzona przez pewność Geoffa, że jego sprzęt Xerox spełni swoje zadanie bez względu na wynik. Dzięki

Xerox® Color 800 i 1000 Presses

sprawnie obsługujące produkcję, ani koszty, ani wydajność nie będą stanowiły problemu. Wiedzieli, że jakość maszyn będzie odpowiadać potrzebom sklepu, dzięki czemu karty z podziękowaniami będą zarówno miłym prezentem, jak i profesjonalnie wyglądającymi próbkami, które zaprezentują możliwości Date-Line.

Niesamowity odzew

Projekt rozpoczął się od niewielkiej liczby około 100 zapisanych osób. Jednak w miarę jak wysyłano kolejne kartki, a wieść o tym zaczęła się rozchodzić, coraz więcej osób się zapisywało i wpływ projektu rósł. "Dostawałem telefony od ludzi, którzy mi dziękowali. Ludzie z całego Fairbanks zaczęli mieć te kartki przy sobie, gdziekolwiek się udali. Robili takie rzeczy, jak przyklejanie ich na przednich szybach samochodów. Ten prosty projekt rozdawania darmowych kartek z podziękowaniami dosłownie zmienił sposób, w jaki nasza społeczność myśli o wdzięczności."

"Produkt uboczny biznesu"

Wkraczając w czwarty rok działania, "Dzięki Fairbanks" stało się nie tylko kluczowym elementem tożsamości Date-Line, ale także społeczności. Firma wysłała niedawno 20 000. kartkę z podziękowaniami, a projekt obsługuje obecnie blisko 1000 osób co kwartał. Uwaga mediów również wzrosła. "Ostatni raz było o nas głośno w 1988 roku, gdy otwieraliśmy naszą działalność. W zeszłym roku mieliśmy tuzin wzmianek w samych mediach". Geoff jest również zapraszany do mówienia o projekcie na imprezach w całym Fairbanks i poza nim. Choć główną misją projektu jest uczenie wdzięczności i odwdzięczania się, to okazał się on być niesamowitym sposobem na zwiększenie widoczności i promocję marki Date-Line.

Rozszerzanie siły społeczności

Co inne drukarnie mogą zaczerpnąć z pracy społecznej Date-Line? Rada Geoffa jest prosta: "Połącz coś, na czym Ci zależy z czymś, w czym jesteś dobry. W naszym przypadku było to drukowanie kartek z podziękowaniami, ale jest wiele sposobów, na które drukarnie mogą wywierać wpływ. Jakie sprawy są Ci bliskie? Jak możesz połączyć swój biznes z czymś znaczącym? Kiedy kierujesz się pasją, rezultaty mogą być niezwykłe.

Top