• 4 grudnia 2024

Dobra książka wciąga Cię mocnym otwarciem. Dobra ulotka przyciąga uwagę silnym obrazem. Ale, słowa na kawałku same opowiadają historię w tym samym czasie. W oparciu o czcionkę, którą wybrał twórca, tekst jest nasycony znaczeniem jeszcze głębszym niż to, co przekazuje.

  • Czcionka a krój pisma
  • Znaczenie właściwej czcionki
  • Jak czcionka wpływa na czytelników
  • Jak prawidłowo dobrać czcionkę

Czcionka a krój pisma

Często dwa słowa czcionka i krój pisma są używane zamiennie, ale technicznie mają różne znaczenia: krój pisma to kompletny zestaw znaków o wspólnej estetyce projektowania, np. serif, san serif, script, itp., podczas gdy czcionka jest odmianą wagi i rozmiaru kroju pisma.

Rodzina czcionek jest rozszerzeniem czcionki. Jest to grupa czcionek o tym samym kroju, które mają różne wagi i rozmiary, więc często są to wersje pogrubione, kursywne i pogrubione kursywne oryginału.

Znaczenie właściwej czcionki

Jeśli publikujesz książkę lub magazyn albo drukujesz materiały marketingowe, takie jak broszury, reklamy, mailingi i produkty promocyjne, upewnij się, że starannie wybierasz czcionkę, ponieważ rodzaj, który wybierzesz, może mieć duże znaczenie dla sposobu, w jaki czytelnicy odbierają wiadomości.

Powiązane: Dlaczego powinieneś zapytać swojego drukarza o jego zespół kreatywny.

Jak czcionka wpływa na czytelników

Przy wyborze czcionki należy wziąć pod uwagę dwa ważne czynniki. Oba wpływają na to, jak czytelnicy odbierają Twój druk:

  • Czytelność: Nie ma znaczenia, jak pięknie wygląda twoja czcionka. Jeśli nie jest czytelna, nie jest użyteczna, kropka. Większość książek i materiałów informacyjnych, które czytamy jako dorośli, składa się wyłącznie ze słów. Po co zmuszać czytelnika do zmagania się z ich przeczytaniem? Prawdopodobnie po prostu odłożą ją lub przejdą obok niej, zamiast próbować przez nią walczyć. Więc po pierwsze i najważniejsze, upewnij się, że znajdziesz czcionkę, która jest łatwa do odczytania.

Oznacza to, że czcionka jest czytelna, lub że łatwo jest odróżnić poszczególne litery. Istnieje kilka sposobów na stworzenie łatwej czytelności:

  • Odstępy między literami: Będziesz chciał zwrócić uwagę na odstępy między literami, aby nie były one zbyt ciasne lub zbyt rozstawione.
  • Wielkość liter: Używając skali wielkości punktów, upewnij się, że wybierasz rozmiar czcionki w granicach 10-12 punktów, pozwalając, aby twój komfort był twoim przewodnikiem. W przypadku elementów drukowanych, rozmiar czcionki jest zazwyczaj mniejszy, aby pomóc w kosztach druku. Każda czcionka pokazuje się inaczej w rozmiarach punktowych, więc będziesz musiał je porównać, aby uzyskać najlepszą czytelność.
  • Letter Weight: Odnosi się to do grubości liter, a także stylów takich jak pogrubienie i kursywa. Używaj tych stylów oszczędnie, aby uzyskać maksymalny efekt.
  • Czcionki serif: Są to czcionki z małymi liniami lub pociągnięciami na końcach liter i zwiększają czytelność, pomagając czytelnikowi przejść od jednej litery do następnej. Te pociągnięcia również pomagają oku grupować litery razem, tak że mózg może łatwiej przetwarzać dłuższe łańcuchy tekstu. Times New Roman jest jedną z bardziej popularnych czcionek szeryfowych, w przeciwieństwie do czcionek bezszeryfowych, takich jak Calibri, które nie zawierają tych dodatkowych kresek. Ponieważ czcionki bezszeryfowe mogą powodować szybsze zmęczenie oczu, najlepiej używać ich w tytułach i podtytułach, a nie w dużej ilości tekstu.
  • Odstępy między wierszami: Odstępy między wierszami, lub "leading", to ilość miejsca między liniami podstawowymi każdej linii tekstu. Prawidłowe prowadzenie jest ważne, ponieważ zapewnia optymalną czytelność wielu linii tekstu. Nie ma twardych i szybkich reguł, ale ogólnie rzecz biorąc zbyt ciasne lub zbyt luźne może utrudnić czytelność.
  • Wrażenie: Innym ważnym czynnikiem przy wyborze czcionki jest emocja, którą ona wywołuje. To niewiarygodne jak czcionka może przekazać całe odczucie utworu w każdym zamachu i krzywej. Wiele osób doświadcza tego emocjonalnego połączenia na poziomie jelit, ponieważ jest to podświadome. Jeśli czcionka jest wyłączona, nie będą cieszyć się czytaniem tak bardzo i mogą nie otrzymać twojej wiadomości. Więc jest to krytyczne, aby uzyskać czcionkę prawo.

Jak uzyskać właściwą czcionkę

Na szczęście istnieje kilka sposobów, aby upewnić się, że wybierasz właściwą czcionkę do drukowania książki, magazynu, broszury, oznakowania lub innego elementu druku:

  • Według sekcji: Możesz wybrać, aby zachować tę samą czcionkę w każdej sekcji utworu, ale jeśli mieszasz czcionki, ważne jest, aby dopasować czcionkę do sekcji.
  • Ciało: Ponieważ czytelnik będzie spędzał większość czasu nawigując po czcionce w ciele tekstu, ważne jest, aby była łatwa do odczytania I przekazywała właściwe odczucia. Pytasz, jaka jest najłatwiejsza do czytania czcionka? Wielu projektantów książek lubi te czcionki właśnie z tych powodów:
  • Caslon: To sprawdza wszystkie pola dla czcionek książkowych. Jest łatwy do czytania, jest szeryfowy i ma ciepłe, znajome uczucie, które pasuje do większości książek, w tym powieści historycznych, romansów, literatury faktu, fikcji i innych. Korzenie tej czcionki sięgają 1722 roku, kiedy to William Caslon, angielski grawer czcionek, po raz pierwszy ją stworzył. Przyjęło ją zarówno Imperium Brytyjskie jak i wczesne kolonie amerykańskie; w rzeczywistości Caslon był użyty do Deklaracji Niepodległości. Pozostaje jednym z najbardziej popularnych fontów dzisiaj i rozszerzył się przez warianty w swojej rodzinie czcionek.

  • Garamond: Podobna do Caslonu, ta czcionka również ma ciepłe odczucie i łatwą czytelność. Jest to również czcionka szeryfowa. Wymyślona w XVI wieku w Paryżu przez grawera Claude Garamond, jest klasycznym wyborem dla wielu typów mailerów, broszur, podręczników i innych.
  • Baskerville: Pochodzący z lat 50. XVII wieku szeryf ten przetrwał próbę czasu i jest świetny do różnych zadań związanych z drukiem ze względu na swoją doskonałą czytelność. Połączenie grubego i cienkiego skoku sprawiło, że w początkach swojego istnienia był on innowacyjny, co było wynikiem talentów kaligraficznych Johna Baskerville'a.
  • Nagłówki książki: Nagłówki są krótkie, więc można tu trochę pobawić się czcionkami - reguła szeryfowa nie ma zastosowania. Wiele razy można znaleźć bezszeryfową wersję czcionki ciała i użyć tego tutaj dla spójnego profesjonalnego wyglądu, który pomaga również nagłówki pop i daje trochę różnorodności do kawałka druku. Ta przestrzeń daje szansę na przetestowanie swoich granic i znalezienie czcionki, która pasuje do tego miejsca. Niektóre czcionki wydają się dziecinne lub nadużywane, jak Papyrus i Comic Sans. Niektóre czcionki kursywne, takie jak Harrington, mogą być zbyt kwieciste. Zachowaj czystość i bezszeryfowość. Dotyczy to wszystkich tytułów i nagłówków. Wszelkie paski boczne również wyróżniają się, gdy użyta jest czcionka inna niż główna.
  • Według rozmiaru i wysokości: Chcesz wybrać rozmiar, który jest wygodny dla twoich odbiorców, zwykle między czcionką 10-12 punktów. Jest to równowaga, ponieważ większe rozmiary czcionek zwykle równają się droższym pracom drukarskim, więc musisz znaleźć odpowiednią mieszankę.
  • W wersji cyfrowej lub drukowanej: Niektóre media są bardziej sprzyjające dla pewnych czcionek. Na przykład, czcionka o nazwie Interface nie będzie dobrze działać w drukowanej książce, ale jest dobrym wyborem dla czytania online i nawet magazynów. Z pewnością rozpoznasz Courier jako czcionkę maszyny do pisania, która jest świetna dla gazet, ale trudna dla powieści. Wybieraj czcionki również w oparciu o swoje media.

Powiązane: Jaka metoda oprawy książki jest odpowiednia dla twojego zadania drukowania?

Więc co ma z tym wspólnego czcionka? Wszystko, jak się okazuje. Zostańcie z nami, gdy będziemy badać czcionki, które działają naprawdę dobrze również w mediach cyfrowych, od stron internetowych do logo. Chcesz przetestować czcionkę przed zakupem? Witryny takie jak MyFonts pozwalają wziąć czcionki na jazdę próbną, abyś mógł zobaczyć jak działają z twoim dziełem, i możesz porównać czcionki, które czasami mają prawie niezauważalne różnice. Jeśli nie jesteś pewien, która czcionka jest najlepsza do wyboru dla twojej pracy drukowania, oprzyj się na naszym ponad 60-letnim doświadczeniu w druku i usługach druku cyfrowego. Jesteśmy fanatykami czcionek i chętnie pomożemy Ci znaleźć tę lub te, które ożywią Twoją pracę.

Top