Jako dostawca usług poligraficznych lub osoba planująca wydarzenia wiesz, jak ważne jest tworzenie oszałamiającej grafiki na potrzeby wydarzeń, biur i klientów. Zapewnienie, że Twoje materiały, a zwłaszcza zdjęcia, sprawdzą się na dużą skalę, to projekt z własnym zestawem zasad. Zrozumienie unikalnych wytycznych i wymagań technicznych dotyczących druku wielkoformatowego może pomóc w uzyskaniu najlepszych możliwych rezultatów projektów wielkoformatowych.
Przy stosowaniu druku wielkoformatowego rozmiary plików mogą być dość duże. Aby wiedzieć, jak duży obraz można przeskalować lub w jakiej rozdzielczości wykonać zdjęcie, należy wziąć pod uwagę odległość oglądania. Jakość rozdzielczości jest mierzona w DPI (punkty na cal). Im dalej od oglądającego znajduje się obraz, tym niższa może być jego rozdzielczość. Idealnie byłoby, gdyby DPI obrazu wynosiło 300 dla odległości od 0 do 3 stóp i 150 dla odległości od 3 do 6 stóp. Dlatego przy projektowaniu wielkoformatowym należy wziąć pod uwagę odbiorców i sposób, w jaki będzie oglądany gotowy produkt. Wszystkie wspomniane rozdzielczości odnoszą się do prac w pełnym rozmiarze. Jeśli masz plik o rozdzielczości 300 DPI i szerokości czterech stóp, ale chcesz go wyprodukować jako wydruk o szerokości ośmiu stóp, rozdzielczość wyniesie 150 DPI.
Formatowanie pliku może być jedną z najbardziej stresujących części projektu drukarskiego. Jednak zrozumienie różnych opcji i wiedza o tym, które z nich są idealne dla projektów wielkoformatowych, pozwoli Ci uniknąć zgadywania i frustracji związanych z formatowaniem. W przypadku obrazów rastrowych należy używać formatów TIFF i JPG (bez kompresji, ponieważ zniekształca ona obraz w celu zmniejszenia rozmiaru pliku), upewniając się, że mają one odpowiednią rozdzielczość w rozmiarze końcowym, bez zwiększania rozdzielczości. Projektowanie układu graficznego w programie takim jak InDesign lub Illustrator pomoże zapewnić, że grafika liniowa pozostanie wektorowa i zostanie wydrukowana w najwyższej możliwej jakości.
Wysyłając pliki do drukarni, należy upewnić się, że obraz jest wysyłany w formacie najwyższej jakości, a nie najszybszym. Preferowany jest gotowy do druku plik PDF (PDF/X-1a) ze spadami.
Istnieje ogromna liczba wytycznych dotyczących przygotowania materiałów do druku wielkoformatowego. Jednak zastosowanie kilku z tych podstawowych wskazówek może zapobiec lub znacznie ograniczyć problemy w następnym projekcie.
Zmiana rozmiaru obrazu może w sposób niezamierzony zmienić jego rozdzielczość i jakość, co może prowadzić do problemów podczas drukowania. Różne opcje ponownego próbkowania obejmują próbkowanie w górę, które polega na dodawaniu danych, oraz próbkowanie w dół, które polega na usuwaniu danych. W przypadku zmiany rozmiaru obrazu przed wydrukiem zawsze należy sprawdzić, jak zmieniła się jego rozdzielczość. Ponadto, jeśli to możliwe, należy unikać zwiększania próbkowania obrazu, ponieważ dodawanie danych do obrazu zwykle powoduje pogorszenie jego jakości.
Podczas drukowania obrazów należy pamiętać, że komputer korzysta z przestrzeni kolorów zwanej RGB, która umożliwia wyświetlanie kolorów na ekranie, natomiast drukarka korzysta z przestrzeni kolorów zwanej CMYK. W przestrzeni CMYK drukarka używa czterech kolorów atramentu: cyjanu, magenty, żółtego i czarnego. Przesyłając pliki do drukarki, należy upewnić się, że obrazy mają format przestrzeni kolorów CMYK, aby uzyskać najlepsze rezultaty.
Wektory to obrazy, które nie są tworzone z kropek. Zamiast tego są to kształty geometryczne oparte na równaniach matematycznych. Dzięki temu obrazy można skalować do niemal dowolnego rozmiaru bez najmniejszej utraty jakości. W przypadku druku komercyjnego zawsze należy brać pod uwagę obrazy wektorowe, ponieważ mogą one znacznie poprawić ogólną jakość drukowanego obrazu. Prostym sposobem włączenia wektorów do swoich projektów jest upewnienie się, że cały tekst, logo i rysunki liniowe są w formacie wektorowym.
Doskonalimy sztukę druku wielkoformatowego od ponad 60 lat. Nasz oddany i doświadczony personel zna się na wszystkim, co związane z drukiem i może pomóc przeprowadzić klienta przez cały proces, oszczędzając jego czas i pieniądze. Jeśli jesteś profesjonalistą i szukasz szczegółowych informacji na temat tego, jak uzyskać wysokiej jakości wydruki, skontaktuj się z nami już dziś, aby uzyskać więcej informacji.